sobota, 27 lutego 2016

9#Jeszcze kilka metrów więcej

MAN/ Krapp Leguan













DANE TECHNICZNE








Wraz z końcem zimnej wojny nastąpił gwałtowny zwrot w założeniach strategicznych NATO, na­leżało uwzględnić większą szerokość przeszkód wodnych występujących w środkowej Europie. Spowodowało to zapotrzebowanie na dłuższe mosty samo­bieżne w wielu krajach. Koncern MAN Technologie AG przedstawił własne roz­wiązanie -Leguan.

Ciężki system mostu samobieżnego przystosowany jest do obciążeń do 70 ton i budowaniu przeprawy przez przeszkody wodne o szerokości 26 m, czyli o cztery metry więcej niż używany dotychczas Biber (niem. Bóbr). System ten został opracowany i skonstruowany wspól­nie przez koncerny Krupp oraz MAN GHH. Główną zaletą tego systemu mostu składa­nego jest elastyczność zabudowy, może on być montowany na różnego rodzaju podwo­ziach. Standardowo montowany jest jednak na podwoziu terenowego samochodu cię­żarowego MAN-f-AF 36.422 VFAE 8x8, w którym obniżono kabiną a średnica skrętu wynosi 29 m.

Swobodnie poruszający się most

Omawiany most składa się z dwóch przę­seł 13 metrowej długości i dwumetrowej szerokości. Jedno przęsło zbudowane jest z dwóch elementów, które połączone są na stałe wspornikami. W chwili rozpoczęcia procesu rozkładania mostu, górny element unoszony jest nieco w górą a dolny zostaje wysunięty do przodu na całą długość. Tak ustawione przęsła łączy sie w całość a następnie za pomocą hydraulicznego ra­mienia przesuwa w poziomie nad przeszko­dą wodną. Po wysunięciu na maksymalną długość, krawędź podnośnika opiera sią o podłoże i most zostaje opuszczony. Cię­żar pojazdu i przesuwanego ramienia sta­nowi przeciwwagą dla swobodnie przesu­wanego mostu. Po rozłączeniu z pojazdem most jest gotowy do przyjęcia przeprawy. Cały proces przebiega automatycznie, w cza­sie nie dłuższym niż osiem minut a całość operacji przeprowadza i kontroluje dwoje ludzi. Sterowanie możliwe jest również przez jedną osobą. Most może być ukła­dany również w trudnym terenie przy po­chyłości dochodzącej do dziesięciu pro­cent. Składanie mostu odbywa sią w odwrotnej kolejności i może być przeprowadzone z dowol­nej strony. W czasie ukła­dania pojazd podjeżdża tyłem jak najbliżej przesz­kody wodnej. Dużą zaletą systemu Leguan jest fakt, iż most rozkłada się w płaszczyźnie poziomej, co ułatwia skrytą przeprawą.


Podstawowy element systemu

Z kilku zestawów mostowych Leguan można również przy pomocy pontonów lub łodzi pneumatycznych składać promy lub mosty pontonowe. Produkowana jest obecnie odmiana z dodatkowym elementem monto­wanym miądzy rozsuniąte prząsła, pozwala­jąca na budową mostów przeprawowych o długości 34 i 42 m. System mostowy Leguan został zakupiony m.in. przez Nor­wegią, Singapur, Republiką Południowej Afryki oraz Wenezuelą. Istnieją również wersje na podwoziu gąsienicowym, które w Norwegii stanowi Leopard 1 a w US Army czołg M1, gdzie zestaw otrzymał nazwą Wolverine.


0 komentarze:

Prześlij komentarz