MAN/ Krapp Leguan
DANE TECHNICZNE
Wraz z końcem zimnej wojny nastąpił gwałtowny zwrot w
założeniach strategicznych NATO, należało uwzględnić większą szerokość
przeszkód wodnych występujących w środkowej Europie. Spowodowało to
zapotrzebowanie na dłuższe mosty samobieżne w wielu krajach. Koncern MAN
Technologie AG przedstawił własne rozwiązanie -Leguan.
Ciężki system mostu
samobieżnego przystosowany jest do obciążeń do 70 ton i
budowaniu przeprawy przez przeszkody wodne o szerokości 26 m, czyli o cztery
metry więcej niż używany dotychczas Biber (niem. Bóbr). System ten został
opracowany i skonstruowany wspólnie przez koncerny Krupp oraz MAN GHH. Główną
zaletą tego systemu mostu składanego jest elastyczność zabudowy, może on być
montowany na różnego rodzaju podwoziach. Standardowo montowany jest jednak na
podwoziu terenowego samochodu ciężarowego MAN-f-AF 36.422 VFAE 8x8, w którym
obniżono kabiną a średnica skrętu wynosi 29 m.
Swobodnie poruszający się most
Omawiany most składa się z dwóch
przęseł 13 metrowej długości i dwumetrowej szerokości. Jedno przęsło zbudowane
jest z dwóch elementów, które połączone są na stałe wspornikami. W chwili
rozpoczęcia procesu rozkładania mostu, górny element unoszony jest nieco w górą
a dolny zostaje wysunięty do przodu na całą długość. Tak ustawione przęsła
łączy sie w całość a następnie za pomocą hydraulicznego ramienia przesuwa w
poziomie nad przeszkodą wodną. Po wysunięciu na maksymalną długość, krawędź
podnośnika opiera sią o podłoże i most zostaje opuszczony. Ciężar pojazdu i
przesuwanego ramienia stanowi przeciwwagą dla swobodnie przesuwanego mostu.
Po rozłączeniu z pojazdem most jest gotowy do przyjęcia przeprawy. Cały proces
przebiega automatycznie, w czasie nie dłuższym niż osiem minut a całość
operacji przeprowadza i kontroluje dwoje ludzi. Sterowanie możliwe jest również
przez jedną osobą. Most może być układany również w trudnym terenie przy pochyłości
dochodzącej do dziesięciu procent. Składanie mostu odbywa sią w odwrotnej kolejności
i może być przeprowadzone z dowolnej strony. W czasie układania pojazd
podjeżdża tyłem jak najbliżej przeszkody wodnej. Dużą zaletą systemu Leguan
jest fakt, iż most rozkłada się w płaszczyźnie poziomej, co ułatwia skrytą
przeprawą.
Podstawowy element systemu
Z kilku zestawów mostowych Leguan
można również przy pomocy pontonów lub łodzi pneumatycznych składać promy lub
mosty pontonowe. Produkowana jest obecnie odmiana z dodatkowym elementem montowanym
miądzy rozsuniąte prząsła, pozwalająca na budową mostów przeprawowych o
długości 34 i 42 m. System mostowy Leguan został zakupiony m.in. przez Norwegią,
Singapur, Republiką Południowej Afryki oraz Wenezuelą. Istnieją również wersje
na podwoziu gąsienicowym, które w Norwegii stanowi Leopard 1 a w US Army czołg M1,
gdzie zestaw otrzymał nazwą Wolverine.
0 komentarze:
Prześlij komentarz